Rotaryjubileum

måndag 14 november 2016

Gunnar Båtelsson

Sandviken Rotary firar 110 år

Sandviken Rotaryklubb, 65 år, och Sandviken Västra Rotaryklubb, 45 år, firade sitt gemensamma jubileum med en middag på The Church i Sandviken.

I en speciell och trevlig miljö kunde närmare 50 medlemmar och respektive från båda klubbarna avnjuta en god middag, lyssna till Gunnar och Ann-Mari Aldén – syskon och medlemmar i var sin klubb! – som spelade på den bevarade gamla kyrkorgeln (från 1787) och fyrhändigt på en betydligt modernare elorgel.

Distriktsguvernören Mari Zidén var hedersgäst tillsammans med charterpresident Folke Ledin och Mart Jänes som var med och grundade Sandviken Västra Rotaryklubb i oktober 1971.

Sandviken Rotaryklubbs president Carina Dahlberg berättade bl. a om några gemensamma projekt som klubbarna drivit genom åren och Sandviken- Västras president Gunnar Båtelsson kunde berätta några anekdoter från sin klubbs bildande, innan han berörde några aktuella lokala intiativ som båda klubbarna är engagerade i – integration av nyanlända och utbildningsfrågor.

Under kvällen gjordes en gemensam insamling till PolioPlus.